یکی از دغدغه های همیشگی دارندگان خودرو، نحوه نگهداری صحیح و افزایش طول عمر باتری خودرو است. در اولین گام باید بدانیم نقش باتری در خودرو چیست؟
اولین و اصلی ترین نقش باتری اتومبیل، راه اندازی موتور از طریق ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا میباشد. اهداف و کاربردهای باتری غیر از تامین برق لازم برای استارت زدن و جرقه زدن، شامل روشنایی چراغ ها و ایجاد انرژی پایدار و یکنواخت برای مصرف کننده هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند؛ برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند تامین برق از طریق انرژی موجود در باطری صورت میگیرد.
در مرحله بعد باتری ماشین، توان الکتریکی سیستم را در مواقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می کند. میزان عمر یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق میافتد بستگی دارد. بنابراین هرچه عواملی این روند را تسریع کنند یا در این روند ضربه و اختلال ایجاد کنند، باطری زودتر دچار مشکل و خراب خواهد شد.

باتری های خودرو معمولا در دو نوع دسته بندی میشوند. باتری های غیر سیلد (Unsealed) یا LM (مخفف عبارت Low Maintanace) که به مراقبت کمی نیاز دارند و باتری های سیلد (Sealed) یا FM (مخفف عبارت Free Maintanace) که بدون نیاز به مراقبت میباشند. از لحاظ ساختار داخلی باطری های با مراقبت کمتر دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند. در حالیکه باطری های بدون نیاز به مراقبت دارای صفحه سرب – کلسیم/ کلسیم هستند.
همانطور که از نامگذاری آنها پیداست، باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF) نیازمند مراقبت خاصی نیستند و دارای عمری طولانی تر، شارژ سریعتر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (Over Charge)، خوردگی ترمینال کمتر و زمان مجاز طولانی تر جهت نگهدارى کالا قبل از فروش (Shelf Life) هستند اما در مقابل، هنگام دشارژ عمیق(Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات، نسبت به باتری های LM سریعتر از کار می افتند.